Hemgjord pesto.

Köket, Livet / Hemma, Kök, Mat, Middag / Permalink / 0
Som jag lovade på instagram så delar jag med mig av mitt pestorecept som verkligen gjort skillnad i min vardagsmat. Plötsligt blev pesto-pasta något av längta till, och med en klick pesto i en spenatsallad blev den mer delikat och smakrik, samtidigt som en caprese med tomat och mozzarella med pesto ovanpå blivit min nya snabbmat att äta på vardagarna innan träning.
 
 Som jag så många gånger tidigare konstaterat är färska kryddor det lättaste sättet att piffa til vardagsmaten, och jag brukar köpa hem örter i krukor och ha framme på diskbänken i köket.
 
Pesto
en liten burk
 
25 g pinjenötter
1 klyfta vitlök
1 kruka basilika
1 dl olivolja
50 g parmesan
salt och peppar
 
Rosta pinjenötterna i en torr, varm panna. Mixa de rostade pinjenötterna och basilikabladen. Tillsätt oljan och riv ner vitlöken och mixa lite till. Finriv parmesanosten och smaka av med salt och peppar. Häll på burk, håller upp till en vecka i kylskåpet.
 
 
Till top