Jakten på att äta ren mat.

Köket, Livet / Permalink / 0
I min vardag har jag aktivt tagit avstånd till konserveringsmedel, sötningsmedel och andra konstgjort framställda smaksättare i mat. Det, i kombination till en så giftfri vardag som möjligt får mig att må bra. Förutom att jag under hösten tagit till vara på det skogen har producerat i form av bär och svamp så kommer jag ju inte ifrån faktum att jag ändå behöver handla färskvaror. Mycket mat kan man göra själv, men det tar ju tid och plats i både skafferi och frys. Och jag gillar ju bröd. Det är kanske en last och kanske nästan förbjudet bland allt kolhydrathets, men det är ju både mättande och gott. Det galna är ändå att jag knappt klarar av att äta plastförpackat bröd i butiken längre, för jag känner en konstig bismak. 
 
Förutom att jag ganska ofta den senaste tiden har köpt bröd på det ekologiska surdegsbageriet Épi i Gävle så bakar jag en hel del bröd själv. Tänkte därför dela med mig av receptet till mitt absoluta favoritbröd. Det är ett långjäst bröd som ska stå minst 8 - 10 h, så det går att förbereda på morgonen för att baka ut på kvällen, eller tvärtom. Dessutom är det ett knådfritt bröd, så det är lättsamt att bara röra och sedan låta jäsa. Det är ett favoritbröd eftersom man kan göra lite som man vill och känner för med receptet. Mängden vatten och jäst är den samma, och så kan man variera med frön och bär om man vill ha det, eller vilken typ av mjöl man har i.
 
Långjästa frallor
9 st / 1 plåt
 
3 dl kallt vatten
3 krm jäst
6 - 6,5 dl vetemjöl/rågmjöl
1 msk honung
1 dl solrosfrön
 
Rör jästen i vattnet och därefter rör du i övriga ingredienser. Degen ska vara lös men inte rinnig. Låt den jäsa med lock i 8 - 10 h. Baka ut på ett väl mjölat bakbord, tänk på att inte knåda degen, utan vik den. Låt jäsa ytterligare 1 h utbakad på bakbodet med handduk över, skär därefter i 9 lika stor delar som lägg på plåt. Låt jäsa en stund innan du penslar dem med vatten och bakar dem i 20-25 minuter i 225 grader. 
 
 
De övre har jag bakat med mycket rågmjöl och de passar utmärkt som frukostfrallor. De är inte så vackra, men väldigt goda med en skiva ost och en klick marmelad. Bröden nedan är bakade helt med vetemjöl, och istället för frön har jag skurit i torkade ekologiska aprikoser. Så samma grundrecept och variationsmöjligheter i oändlighet. Och dessutom tar det varken länge att röra ihop eller baka ut.
 
 
 
 
Till top