Granola.

Köket, Livet / Permalink / 0

En ledig dag kan föra med sig mycket gott. Dels var det en stressfri morgon och dels så hann jag med så mycket mer än vad jag hade tänkt. Projekten avlöser varandra här hemma, och det kommer nog att ta ytterligare ett bra tag innan det känns riktigt som 'hemma' och alla saker har en egen plats. Men jag har ändå tid att ta det både lugnt och fixa små saker som ger lite guldkant på vardagen.

Så i morse tänkte jag att det var dags att göra en god gärning för kommande trött-morgnar så jag fixade egen granola.

Jag älskar att baka och är inte speciellt rädd för varken socker eller vitt mjöl. Det jag undviker är alla typer av konstgjorda produkter, sötningsmedel och liknande som ersätter rena, ekologiska livsmedel. Jag köper helt enkelt ekologiskt om jag kan. Dessutom försöker jag dra ner på intaget av mjölkprodukter, då jag känner att jag mår bättre av det.

Granola
2 plåtar/stora burkar

5 dl havregryn
3 dl rågflingor
1 dl havrekli
2 dl solrosfrön
1 dl mandel (hackad)
1 dl kokoschips
1/2 dl flytande honung
2 dl jordnötssmör
2 dl vatten
En nypa salt

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vill du tillsätta exempelvis torkad frukt kan du göra det.

Blanda vatten, jordnötssmör och honung i en annan skål och rör tills det är en slät smet.

Rör samman innehållet från båda skålarna så att det blir jämnt fördelat i grynblandningen. Sprid på två plåtar.

Grädda 20 minuter på 160 grader, rör om några gånger under tiden så att det inte blir för stora bitar eller att den bränns. Granolan är klar när den är gyllenbrun.

Servera med mjölk eller mandelmjölk, en näve blåbär eller en klick äppelmos.

 
Till top