Ljusglimtar i mitt höstmörker.

Köket, Livet / Baka, Fixa, Hemma, IKEA, String / Permalink / 0
Mitt i allt höstmörker och när mina tankar snurrat som mest de senaste veckorna har jag kommit till en del insikter. Det finns viktiga saker i livet, som påriktigt gör skillnad, och så finns det mindre viktiga saker, som kanske inte är hela världen även om det kanske kan kännas så för stunden. Livet lär eller hur man brukar säga, men mina prioriteringar har i varje fall varit helt fel för att jag ska må bra tidigare.
 

Nu ska jag ta vara på min tid, också min egentid, som jag så ofta glömt bort. Sen ska jag må bra, vilket för mej betyder att jag ska fortsätta träna mina snortuffa pass när jag har tid och lust, och med gott samvete unna mig god och nyttig mat, och mindre nyttiga bakverk när jag känner för det.
 
Här hemma fick jag hjälp av min vän för att få upp både hylla och garderob, så jag är evigt tacksam för att äntligen få lite ordning i tillvaron. Ett hem blir såklart aldrig riktigt klart, men jag hoppas ändå att jag kan få ett ansiktslyft på både kök och badrum inom en snar framtid. Tills dess får jag nöja mej med att ha ordning i resten av lägenheten, vilket känns fantastiskt. Min bästa investering är hittills det underbara vilaserade parkettgolvet, väl värt varje krona.
 
 
 
Sist men inte minst så tänkte jag dela med mej av det enklaste och godaste ungsäppelreceptet som är perfekt att göra nu när äppelsäsongen är här. Gjorde en liten ugnsform av dessa äpplen och det var hur gott som helst till eftermiddagsfikat, och busenkelt att tillaga också.
 
 
Ugnsäpplen
6 st
6 st äpplen gärna direkt från trädgården
½ dl ekologiska havregryn
40 g smör
3 msk sirap
1 tsk kanel

Tvätta äpplena och avlägsna kärnhusen med en äppelborr. Ställ äpplena med hålen upp i en smord ugnsform.

Rör ihop rumsvarmt smör, havregryn, 1 msk sirap och hälften av kanelen till en smet. Fyll äpplenas håligheter med blandningen.

Strö resten av kanelen på äpplena och ringla resten av sirapen ovanpå.

Ställ ugnsformen men äpplena i  ugnen på 200 grader i 35 minuter. Ös äpplena med den sirap som rinner ner i formen några gånger under tiden. Servera de varma ugnsäpplena med glass eller vaniljsås.

 
Till top