Vaniljvisp.

Köket / Baka, Kök, dessert / Permalink / 0
På helgerna brukar jag hitta tiden för att baka lite, och denna gång blev det en enkel men så god äppelsmulpaj. I min smulpaj brukar jag inte ha något vetejöl, utan kör mandelmjöl och havregryn för att få en nötigare smak. Och så kryddar jag med kanel såklart. Men det bästa är givetvis vaniljvispen, som jag lyckades hitta ett recept på då jag fullkomligt inte hade tid att koka egen vaniljsås och nu är det en riktig favorit.
 
 
Äppelsmulpaj
 
4 äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel
 
Smuldeg
3 dl havregryn
1 dl mandelmjöl
125 g smält smör
1 dl socker
 
Tärna äpplena i små bitar, rör med sockret och kanelen. Häll i en smord form. 
Blanda smuldegen, och fördela jämt över äpplena i formen. Grädda i ugn 30 - 35 minuter på 175 grader, tills ytan är gyllenbrun. Servera varm med kall vaniljvisp.
 
Vaniljvisp
 
3 äggulor
1 vaniljstång
6 dl grädde
1 dl socker
 
Skär vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa sedan vaniljfrön, äggulor och strösocker i en skål. Använd elvisp.
Vispa grädden i en annan skål. 
Vänd ner vaniljsmeten i grädden, och vaniljvispen är klar. 
 
 
 
 
 
Till top